Friday 23 September 2016

Virus Zika Di Sabah




Orang-orang dari Sabah  berkemungkinan kurang untuk dijangkiti virus Zika kerana mereka boleh mempunyai antibodi semula jadi, menurut seorang profesor perubatan dan sains kesihatan dari Universiti Malaysia Sabah.

Bercakap pada ‘forum kesihatan awam Zika’ di Kota Kinabalu pada Selasa (Sep 20), Profesor Kamruddin Ahmed berkata virus itu telah dijumpai di dalam beruk dan manusia di Sabah pada awal tahun 1960-an dan dengan itu, orang-orang yang tinggal di kawasan itu mungkin telah membentuk antibodi semulajadi pada hari ini, mengikut laporan 'Malaysia The Star'.

"Daripada apa yang ahli-ahli sains telah mengkaji dan disahkan, kita tahu bahawa orang utan adalah antara beruk atau monyet yang membawa virus itu," kata epidemiologi molekul.

Walau bagaimanapun, disebabkan penebangan hutan dan faktor-faktor lain memaksa pertembungan antara haiwan-manusia dengan lebih kerap, virus Zika tersebut sudahpun merebak kepada manusia, kata Prof Kamruddin.

"Ini bermakna bahawa kebanyakan daripada kita mungkin mempunyai antibodi semulajadi terhadap virus itu," katanya.

"Oleh itu, ia mungkin bermakna bahawa virus Zika ini mungkin memberi kesan kepada kita dengan cara yang sama ia menjejaskan orang lain di bahagian-bahagian lain di dunia, terutamanya Brazil di mana ramai bayi yang dilahirkan oleh ibu-ibu yang dijangkiti Zika menghidap  microcephaly (kepala kecil) syndrome," Prof Kamruddin berkata, menjelaskan bahawa strain virus Zika di Malaysia dan Amerika Selatan adalah berbeza.

Bagaimanapun, beliau masih menasihati orang Sabah supaya berhati-hati dan mengambil langkah-langkah untuk memastikan mereka tidak dijangkiti virus.


"Masih banyak soalan yang kita tidak boleh jawab buat masa ini jadi adalah terbaik jika kita semua mengambil langkah-langkah berjaga-jaga," katanya.

No comments:

Post a Comment