Friday 3 February 2017

10 SENARAI TANGGA TERATAS UBAT-UBATAN YANG MENYEBABKAN KEROSAKAN BUAH PINGGANG

Ubat-ubatan, adakah ia selamat? Saya amat tertarik dengan sebuah artikel tentang ubat-ubatan yang boleh menjejaskan organ dalaman seseorang terutama buah pinggang. Sebenarnya sudah lama saya mendengar kesan ubat-ubatan yang diambil oleh pesakit boleh mejejaskan buah pinggang seseorang tetapi saya masih mencari kesahihan bukti tersebut. Artikel ini telah menyenaraikan 10 ubat-ubatan individu yang boleh menyebabkan kerosakan pinggang. Admin ini telah memilih dengan teliti senarai ubat-ubatan mengikut jenis ubat, antibiotik, analgesik dan lain-lain. (ref: http://healingbright.co/top-ten-drugs-that-cause-kidney-damage-please-share-for-information-2/)

Sepuluh ubat-ubatan yang  boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang:

1 Antibiotik
Termasuk ciprofloxacin, methicillin, vancomycin, sulfonamides.

2 Analgesik
Termasuk acetominophen dan ubat anti-radang (NSAID) bukan steroid: aspirin, ibuprofen, naproxen, dan lain-lain boleh didapati hanya dengan preskripsi.

COX-2 inhibitor
Termasuk celecoxib (jenama Celebrex). Dua ubat dalam kelas ini telah ditarik balik daripada pasaran kerana tahap ketoksikan kardiovaskular: rofecoxib (jenama Vioxx) dan valdecoxib (jenama Bextra). Ubat-ubatan ini adalah kelas khas NSAID yang dibangunkan untuk menjadi lebih selamat untuk perut,  tetapi tetap memberi risiko kerosakan buah pinggang sama  seperti lain-lain NSAID.

Heartburn drugs of the proton pump inhibitor class
Termasuklah omeprazole (jenama Prilosec), lansoprazole (Prevacid nama jenama), pantoprazole (Protonix nama jenama), Rabeprazol ( jenama Rabecid, Aciphex), esomeprazole (jenama Nexium, Esotrex) .

Ubat antiviral
Termasuk Acyclovir (jenama Zovirax) yang digunakan untuk merawat jangkitan herpes, dan Indinavir dan tenofovir, kedua-duanya digunakan untuk merawat pesakit HIV.

Ubat tekanan darah tinggi
Termasuk captopril (jenama Capoten).

Ubat Rheumatoid  arthritis
Termasuk infliximab (jenama Remicade); chloroquine dan hydroxychloroquine,  juga digunakan untuk merawat pesakit  malaria dan sistemik lupus eritematosus serta artritis reumatoid.

Lithium 
Digunakan untuk merawat gangguan bipolar.

Antikonvulsan
Termasuk phenytoin (jenama Dilantin) dan trimethadione (jenama Tridione), yang digunakan untuk merawat sawan dan syarat lain-lain.

10 Ubat kemoterapi
Termasuklah Interferon, pamidronate, cisplatin, carboplatin, cyclosporine, tacrolimus, kuinina, mitomycin C, bevacizumab; dan ubat-ubatan anti-tiroid,  propylthiouracil  digunakan untuk merawat tiroid yang sangat aktif.


Anda boleh mencari banyak maklumat ubat-ubatan yang dipreskripsi di laman sesawang internet. Maklumat setiap jenis ubat akan diperolehi dalam 10 hingga 30 muka surat panjangnya. Termasuklah langkah berjaga-jaga dengan terperinci, amaran dan kesan buruk setiap jenis ubat.

Untuk mencarinya,  lakukan carian  nama ubat anda.  Cari laman sesawang yang disediakan oleh pengeluar. Dalam kebanyakan kes , ia hanya jenama ubat dengan ".com" ditambah. Kemudian cari pautan ke "menetapkan maklumat" dan klik padanya.

Untuk ubat 'over-the-counter', pastikan mematuhi langkah berjaga-jaga yang ada pada label. Pastikan doktor anda mengetahui dan dimaklumkan apa yang anda ambil, terutamanya jika anda mempunyai risiko tinggi untuk penyakit buah pinggang  atau  masalah kesihatan yang lain.

Secara kesimpulannya, bagi saya jika pengambilan dos ubat-ubatan dalam  keadaan yang terkawal, mematuhi cara pengambilan ubat-ubatan,  mengikut arahan doktor yang diberi, jujur pada diri sendiri dan tidak menyembunyikan maklumat yang  pada pandangan doktor adalah penting maka masalah kerosakan buah pinggang tidak akan berlaku. Tetapi selain daripada mengharapkan ubat-ubatan komersil untuk penyembuhan diri, pemakanan semulajadi yang sihat adalah sangat penting! Jika pemakanan semulajadi yang sihat diamalkan selalu maka tidak perlulah kita terus bergantung harap dengan ubat-ubatan.

No comments:

Post a Comment