Friday 3 June 2016

Lelaki Berusia 256 Tahun Manusia Tertua Di Dunia Membongkar Rahsia Sebelum Meninggal

Cuba teka berapakah umur manusia paling lama mampu hidup di dunia? Tentu anda akan merasa takjub jika dapat bertemu dengan manusia yang boleh hidup beratus-ratus tahunnya! Nama Li Ching Yuen mungkin baru kali ini anda mendengarnya dan hanya sebuah nama yang biasa-biasa sahaja, tetapi dia adalah seorang lelaki yang menakjubkan bayangkan umurnya telah mencecah 256 tahun! Masih tidak percaya? Sebenarnya ini bukanlah satu mitos atau kisah fiksyen.


Menurut satu artikel 1930 New York Times, Wu Chung-chieh, seorang profesor Universiti Chengdu, mendapati rekod Imperial kerajaan China dari 1827 mengucapkan tahniah kepada Li Ching-Yuen pada hari lahir ke-150 tahun, dan dokumen seterusnya juga mengucapkan tahniah kepada beliau pada hari lahir ke-200 pada tahun 1877 . pada tahun 1928, seorang wartawan New York Times menulis bahawa ramai orang lama dalam kejiranan Li menegaskan bahawa datuk mereka mengenalinya ketika mereka masih kanak-kanak, dan bahawa dia pada masa itu adalah seorang lelaki dewasa.

Li Ching Yuen dilaporkan memulakan kerjaya herba pada usia 10 tahun, di mana beliau mengumpul herba-herba di banjaran gunung dan mengetahui potensi untuk hidup panjang umur. Selama hampir 40 tahun mengamalkan diet herba, dia tamat bertuah kerana terselamat melalui amalan dietnya seperti lingzhi, goji berry, ginseng liar, he shoo wu (dragon herbs) dan Gotu kola (Centella asiatica)dan beras wain. Pada 1749, pada usia 71 tahun, beliau menyertai tentera Cina sebagai guru seni mempertahankan diri. Li dikatakan seorang tokoh yang amat disayangi dalam komunitinya, berkahwin sebanyak 23 kali dan menjadi bapa kepada lebih 200 anak. Menurut cerita umum yang diterima, diceritakan dalam wilayahnya, Li dapat membaca dan menulis semasa kanak-kanak lagi, dan pada ulang tahun kesepuluh dia telah mengembara di Kansu , Shansi , Tibet, Annam , Siam dan Manchuria untuk mengumpul herba. Pada seratus tahun pertama beliau meneruskan pekerjaan ini. Kemudian dia beralih kepada menjual herba yang dikumpulkan kepada orang lain. Dia menjual lingzhi, goji berry, ginseng liar, he shoo wu (dragon herbs) dan Gotu kola (Centella asiatica) bersama-sama dengan herba Cina yang lain , dan hidup dengan diet herba dan minum wain beras




Dia Bukanlah Hanya Satu-satunya

Menurut salah seorang murid- Li , beliau pernah berjumpa dengan seorang lelaki yang mencecah usia 500 tahun lebih tua , yang mengajarnya seni Qigong dan cadangan pemakanan yang akan membantu beliau melanjutkan jangka hayat dalam perkadaran yang luarbiasa. Selain Qigong dan diet herba yang kaya, apa lagi yang boleh kita pelajari daripada pakar ini untuk hidup Umur Panjang ?
Bagaimana pula ini: Sebelum saat-saat kematiannya, Li sempat meluahkan kata-kata akhirnya yang menjadi terkenal, "Saya telah melakukan semua apa yang saya perlu lakukan dalam dunia ini". Bolehkah kata-kata keramat terakhir beliau ini sebagai pembayang pada salah satu rahsia terbesar untuk kehidupan yang panjang dan makmur? AMat menarik untuk diberi perhatian kerana di Barat, kita sering diajar untuk mempercayai penuaan itu adalah sesuatu yang perlu "dipukul" dengan peranti inframerah berteknologi tinggi dan seni perubatan.

RAHSIA NYA KEPADA KESIHATAN berpanjangan:

Li telah ditanya apa rahsia beliau untuk panjang umur. Ini adalah jawapan beliau: ". Pastikan hati yang tenang, duduk seperti kura-kura, berjalan riang gembira seperti merpati dan tidur seperti anjing" Ini adalah kata-kata nasihat Li berikan kepada Wu Pei-fu, panglima perang, yang mengambil Li masuk ke dalam rumah beliau untuk belajar rahsia kehidupan yang amat panjang.

Li menegaskan bahawa batin yang tenang dan ketenangan fikiran digabungkan dengan teknik pernafasan adalah rahsia panjang umur yang luar biasa. Jelas sekali, diet beliau memainkan peranan yang besar. 

MENGAPA AMAT SUKAR UNTUK DIPERCAYAI?

Dengan jangka hayat purata bagi dunia Barat kini duduk di antara 70-85 tahun,  tanggapan pemikiran seseorang yang hidup berumur lebih daripada 100 tahun yang seolah-olah seperti agak meragukan dan menjadi tand tanya. Bayangkan pemikiran seseorang yang hidup berumur lebih daripada 200 tahun yang kelihatan sudah tentu amat mencurigakan. Tetapi kenapa pula kita tidak percaya bahawa manusia boleh hidup lebih lama?

Kita perlu ingat bahawa segelintir penduduk di dunia ini bukan tinggal dengan gaya hidup yang melelahkan, mereka tidak perlu menghadapi tekanan hutang sini sana, mereka tidak bernafas dalam udara bandar yang tercemar, dan mereka kerap bersenam. Mereka tidak makan gula proses atau tepung, atau apa-apa makanan yang mempunyai racun perosak disembur ke atas mereka. Mereka tidak hidup dengan mengamalkan diet piawaian Amerika dan negara-negara yang sewaktu dengannya.

Mereka tidak makan daging berlemak, padang pasir manis, dan makanan yang diubahsuai secara genetik. Tiada antibiotik. Tiada alkohol dan tiada tembakau. diet mereka bukan sahaja tidak termasuk makanan ringan yang kita selalu menikmati, ia pun termasuk superfoods dan herba yang seperti steroid untuk organ-organ dan sistem imun.

Mereka juga menghabiskan masa lapang mereka di alam mengamalkan teknik pernafasan dan bertafakur yang telah terbukti untuk meningkatkan kesihatan mental, fizikal dan emosi. Mereka menjaga perkara-perkara mudah, mendapatkan tidur yang betul, dan meluangkan banyak masa dengan alam semulajadi di bawah matahari. Apabila kita mendapat peluang untuk berehat di matahari, kita merasa serta-merta nafas baru dan memanggil ini "bercuti". Bayangkan menghabiskan seumur hidup berbuat demikian di pergunungan, dan menggabungkan dengan sempurna mental, rohani, dan kesejahteraan fizikal.


Mengenai penulis: Nama saya Steven Bancarz, dan saya pencipta 'Spirit Sains dan Metafizik. Saya bekerja pada platform sosial 'The Forum Sedar untuk menyediakan tempat terbaik dalam talian untuk orang berfikiran terbuka berbincang, melibatkan diri, dan berhubung dengan satu sama lain dengan cara tidak pernah ditawarkan sebelum ini.


No comments:

Post a Comment